RallyNieuws
Mitsubishi Space Cab R5 - TankS Rally 2015

Het jaar 2015 in een notendop

Het rallyseizoen 2015 zit er weer op en de kampioenen worden feestelijk gehuldigd. In het Nederlands Rallykampioenschap ging de titel naar Jasper van den Heuvel. In het Nederlands Short Rallykampioenschap voor de derde keer op rij naar Ruurd Ochse. Bij de navigatoren zijn het respectievelijk Lisette Bakker en Jan-Albert Bosscha.

Ook bij de diverse Cups zijn er kampioenen te huldigen. Zo werden Erwin Klippel en Joury Dockx kampioen in de Nissan 350Z Rally Challenge, werden Michael Kamper en Henk van de Brug kampioen bij de 325i Challenge en konden Wolbertie en Joyce Ruiter de Peugeot Sport Cup op hun naam schrijven.

Het seizoen 2015 was ook het seizoen waarin Hans Weijs jr. liet zien nog steeds een potje te kunnen sturen, getuige de overwinning in de GTC Rally met de even daarvoor verworven Ford Fiesta R5 van Michiel Becx, die op zijn beurt met een DS3 R3 Max ging rijden. Een éénmalig optreden was er ook van Dennis Kuipers. Tijdens de Unica Schutte Hellendoorn Rally met 14 snelste tijden op de 16 klassementsproeven. Tijdens de Circuit Short Rally op en rond het circuit van Zandvoort was het Hyundai’s fabrieksrijder Kevin Abbring die in de Porsche van zuiderbuur Jochen Claerhout iedereen het nakijken gaf. Timo van der Marel kwam, na een mislukt project met Vacansoleil, sterk terug. Hij nam een Opel Adam R2 ter hand en samen met zijn toekomstige vrouw en navigator Rebecca Smart, wist hij de tweede plaats in het kampioenschap te veroveren.

Nieuw in Nederland was de verschijning van de Citroën DS3 R5 van Bob de Jong. Na een aantal jaren met de Mitsubishi Lancer WRC ’05 mee te hebben gestreden, waarmee in 2013 het Open Nederlands Rally Kampioenschap werd gewonnen, liet Bob de DS3 R5 tijdens de ELE Rally debuteren. De Mitsubishi was verkocht aan de Belg Chris van Woensel, die er tot nu toe minder succesvol mee is. Ook Hermen Kobus bracht in de loop van dit jaar een R5 wagen. Nadat hij in 2014 de Ford Fiesta S2000 had verkocht, eindigde de zoektocht met de aanschaf van de Skoda Fabia R5.

De TankS Rally werd voor de laatste keer onder deze naam gereden, titelsponsor Van Staveren vond dat na 21 jaar een ander bedrijf het stokje moest overnemen. De strijd dit jaar compacter aangezien de proeven bij Kampereiland niet werden gereden. Men had echter ook een primeur: de Mitsubishi Space Star R5 reed zijn eerste kilometers op snelheid, weliswaar niet als deelnemer maar als X-wagen.

De organisatie van de GTC Rally had besloten de rally weer later in het jaar te plannen. De duisternis zou eerder invallen en het verwachtte herfstachtige weer zou van invloed zijn. De organisatie heeft Europese ambities en moet daarom aan diverse eisen van de FIA voldoen. Zo moest er een trackingsysteem worden gebruikt. Men koos voor een Belgisch systeem waarbij er geen communicatie tussen de wagens onderling is en men afhankelijk is van de beschikbaarheid van een 3G of 4G netwerk. Dat terwijl in ons eigen land al tijden wordt gelobbyd met een systeem op basis van satelliet communicatie en waarbij een noodsignaal middels een radioverbinding tussen nabije auto’s onderling wordt doorgegeven. Ook timmerde de organisatie van de GTC Rally via de TV flink aan de weg. Op internationale TV zenders werden de beelden van deze wedstrijd getoond waardoor een groot publiek werd bereikt. De kwaliteit van de beelden behoeft bij volgende edities van deze wedstrijd echter nog enige aandacht, was achteraf de algemene teneur. Desondanks is de GTC Rally er goed in geslaagd om een groot publiek te bereiken.

In Putten werd de organisatie geconfronteerd met meer dan last minute wijzigingen die werden opgelegd aan de klassementsproef op de Harselaar. Dat kostte zoveel tijd dat de wedstrijd niet meer op het finishpodium kon eindigen maar de deelnemers rechtstreeks naar het wachtpark werden gedirigeerd en een prijsuitreiking en podiumceremonie niet meer mogelijk waren. Veel wachttijd was er ook vanwege een conflict in de relationele sfeer bij één der aanwonenden waarbij zelfs politie assistentie nodig was. Ook een vrachtwagen chauffeur die niet wilde wachten reed pardoes de proef Harselaar op en zorgde voor flinke vertragingen. Inmiddels heeft de organisatie van de Rally van Putten besloten in de toekomst de Harselaar niet meer in het programma op te nemen.

De Conrad Twente Rally werd door een nieuwe organisatie overgenomen. De verliezen waren de afgelopen jaren flink opgelopen en een frisse organisatorische wind was nodig om deze wedstrijd, traditioneel de seizoen afsluiter, te behouden. Het nieuwe comité wist een prima verlopen compacte wedstrijd uit de grond te stampen met als hoogtepunt de DHL Arena, waarbij een landelijke proef overging in een industrieproef. De komende jaren moet de Twente Rally met een positief resultaat afsluiten om uit alle kosten te komen. In het eerste jaar is dat streven behaald en kijkt men in Hengelo optimistisch naar voren.

Het jaar 2015 bracht op de valreep ook een einde aan de langslepende zaak na het ongeval in de Amsterdam Short Rally van 2013. Ineens was er de uitspraak, ook voor de direct betrokkenen onverwacht, dat de organisatie een boete van € 1000,- kreeg opgelegd. Een hele opluchting voor de direct betrokkenen en ook een grote opluchting voor rally minnend Nederland. Was de uitspraak zwaarder geweest had nog maar moeten blijken of andere organisaties en gemeentes zich nog wel aan het organiseren van een rally zouden willen wagen, gezien de hoofdelijke aansprakelijkheid voor bijvoorbeeld wedstrijdleiders en andere bij de organisatie betrokken personen. De vergunning was verleend op basis van het veiligheidsboek en in de praktijk was gebleken dat er zelfs ruimere marges waren aangehouden. Ook was het publiek diverse malen verzocht niet op de bewuste plek te gaan staan. Echter, zodra de officials hen de rug hadden toegekeerd stroomde de bewuste plek weer vol mensen, met alle gevolgen van dien. Een zwarte dag voor de nabestaanden en de direct betrokkenen.

Niet alles lukte in 2015. Zo lukte het MAC Veenendaal voor het tweede achtereenvolgende jaar niet om een wedstrijd te organiseren. Daarvoor werden vanuit de organisatie naar verschillende oorzaken gewezen, zoals het niet verkrijgen van de vergunning. Andere signalen wezen echter de andere kant op. Of deze wedstrijd ooit nog op de kalender terug zal komen zal de toekomst moeten uitwijzen. De Rally van Putten had haar zaakjes wel op tijd in orde waardoor de KNAF geen andere keuze had om Veenendaal niet door te laten gaan. Er waren nog openingen geboden zoals eens samenwerking of verhuizen naar een andere datum maar die handschoen is niet opgepakt.

Ook waren er vergevorderde plannen om in het oosten van het land een nieuwe Short Rally te organiseren. De proeven en een tijdschema waren reeds klaar. Een zestal proeven met een totale lengte van 75 kilometer zouden in de middag worden afgewerkt. Helaas is dit project om onbekende redenen gestrand.

Het bleek in 2015 opnieuw moeilijk, misschien wel nóg moeilijker dan voorgaande jaren, om officials te vinden die de proeven wilden bemensen. Verschillende organisaties zagen zich dan ook genoodzaakt om ettelijke kilometers klassementsproef in te leveren, vaak ondanks een beroep op officialclubs uit het buitenland. Inmiddels heeft de KNAF nadere voorwaarden gesteld aan het behouden van de official licentie, zoals het assisteren bij een minimum aantal wedstrijden per jaar.

Wat wel lukte is dat er een andere verzekeraar gevonden werd. De huidige verzekeraar wilde al voortijdig stoppen en kwam met steeds zwaardere eisen en eiste verscherpte regelgeving. Tijdens de wedstrijden werd er ook steeds vaker door de verzekeraar gecontroleerd. Of met de nieuwe verzekeraar regels soepeler zullen worden valt nog te bezien. Zo moet nog blijken of er wijzigingen worden aangebracht aan de hoogte het eigen risico per gebeurtenis. Dat kan inhouden dat er deelnemers zullen zijn die voorzichtiger gaan rijden. Positieve nieuws is dat er sowieso weer gereden kán worden in het komende jaar.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com