RallyNieuws
Troela
Troela

Rode vlag en ratel

Heeft u wel eens gehoord van de Omloop van Vlaanderen? Vast wel. Als wielrennen het eerste is dat bij u opkomt dan bent u misschien niet zo’n grote rallyfan als u zelf denkt. Ik bedoel dit keer de rally met dezelfde naam. Ook dit jaar viel mijn vakantie in de zuidwesthoek van België samen met deze rally. Toeval? Dat mag u zelf invullen.

Tijdens dit evenement was er een primeur in de vorm van een regelmatigheidsrit met elektrische auto’s. Hiervoor was ook een heuse McRae ingevlogen namelijk de ‘vader van’. Doet me opeens denken aan de Hellendoornrally (confronterend) veel jaren geleden waar deze ‘vader van’ een Opel Calibra als nulauto over de proeven joeg en dat ging niet langzaam.

Als rally- en autoliefhebber heb ik niks met elektrische auto’s. Technisch is het natuurlijk allemaal mooi en het zou goed zijn voor het milieu, waar ik toch aan twijfel, maar er ontbreekt een stukje beleving namelijk het geluid. Geluid is voor mij een essentieel onderdeel van de auto(sport).

Op de qua weer zeker niet tegenvallende vrijdagavond bevond ik me op een open plek in een aardappelveld ergens in de buurt van Roeselare op een mooi puntje waar ik een aantal bochten kon overzien. De publieke belangstelling viel wat tegen maar was te verklaren omdat de ‘echte’ rally pas een dik uur later voorbij zou komen. Maar omdat ik er toch was, wilde ik mij een beeld vormen van het elektrische geweld en was benieuwd wat mijn mening daarover zou worden. Ik ben open minded en wil alles een kans geven.

Ondanks dat ik wist dat het tijd was voor de eerste auto werd ik er door verrast. Ik heb die dan ook niet op de foto kunnen zetten. Het was een bizarre ervaring: daar was de auto opeens. En hij vervolgde zijn weg even fluisterstil als hij gekomen was. Je ziet snelheid maar er klopt iets niet. Inderdaad het geluid. Ik hoorde in het hele elektrische veld precies 1 keer een piepende band, verder werden er geen dieren opgeschrikt, laat staan mensen.

Nu weet ik als geen ander dat een mens soms moet wennen aan veranderingen en niet vastgeroest moet blijven zitten in wat eens was maar ik hoop niet dat rallyauto’s ooit volledig elektrisch aangedreven gaan worden. Ook zo lastig als er bijgeladen moet worden. Dat levert halverwege de dag een onvrijwillige siësta van een uur of 3 op. Wel goed voor rallyfans met een gebrek aan nachtrust natuurlijk. Dat dan weer wel.

Ik ben zoals u heeft begrepen geen fan van de elektrische (rally)variant van auto’s en heb ook ontdekt dat er een gevaar in schuilt: het ontbreken van geluid. Je hoort de auto’s niet meer aankomen. Mensen zullen ook daar aan moeten wennen. Wellicht is het een idee om voor elke auto uit een persoon (mooie genderneutrale uitdrukking) te laten lopen met een rode vlag en een ratel en die de komst van een (rally)auto te laten aankondigen net zoals dat heel vroeger gebeurde toen de eerste auto’s op de weg kwamen. Dat zou wel te koste gaan van de snelheid maar veiliger is het zeker wel.

In de auto-industrie wordt steeds meer de nadruk op elektrische aandrijving gelegd. Dat zal op termijn vast ook in de een of andere vorm in de rallysport gaan voorbijkomen. Als het dan niet anders kan dan is het misschien mogelijk om via een speaker op het dak bijpassende geluiden van rallyauto’s van ‘vroeger’ af te spelen en zo de veiligheid drastisch te vergroten. Heeft iemand nog een goede geluidsopname van de Ford van Ad Smits liggen? Dat hoor ik liever dan een ratel.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com