RallyNieuws
Henk Vossen & Sander van Barschot - Ford Fiesta R5 - ELE Rally 2017
Henk Vossen & Sander van Barschot - Ford Fiesta R5 - ELE Rally 2017

Tweede krachtmeting voor Henk Vossen in de Eurol R5 Rally Challenge

Komend weekend wordt in de omgeving van Roosendaal de GTC Rally verreden, de tweede ronde voor de Eurol R5 Rally Challenge. Voor Henk Vossen is het de tweede keer dat hij op vaderlandse bodem acte de presence geeft met zijn nieuw verworven Ford Fiesta R5. Het is zeker acht jaar geleden dat de Tegelse rallycrack aan de west Brabantse rally deelnam. In 1998 won hij hem voor de laatste keer.

Stappen

Ruim een maand geleden maakte Henk Vossen zijn opwachting in Nederland met zijn nieuwe rallywagen, de Ford Fiesta R5. Waarbij het de vraag was hoe de auto zich op de typisch Nederlandse klassementsproeven zou gedragen en waar hij ten opzichte van de concurrentie zou staan. Het viel niet te ontkennen dat er nog de nodige stappen gemaakt moeten worden vooraleer Vossen de andere R5-deelnemers partij kan bieden, zo erkende hij zelf ook: “Voor mij was het zaak daar behoudend van start te gaan en gaandeweg het tempo op te voeren. Al snel bleek dat de grenzen veel verder liggen dan ik had verwacht. Zo had ik in eerste instantie geen goed gevoel bij onverharde stukken proef. Maar bij de tweede doorkomst ging ik al veel harder en bleek de auto dat ook makkelijk aan te kunnen. De Ford Fiesta is eigenlijk een heel vergeeflijke rallyauto. Van die wetenschap hoop ik aanstaand weekend in de GTC Rally te kunnen profiteren”, aldus Vossen, wiens Helichem team onder leiding van Lou Ambaum op technisch gebied inmiddels een stuk wijzer is geworden.

verbeteringen

In de ELE Rally ervoer Vossen dat de auto vanuit langzame bochten met wat moeite op snelheid kwam, waarbij in eerste instantie een lange overbrenging van de versnellingsbak als reden werd vermoed. Maar er zouden ook andere redenen aan het gebrek aan trekkracht ten grondslag kunnen liggen. Om daarover zekerheid te krijgen is de auto aan een vermogenstest onderworpen. Daarnaast werden alle in de ELE Rally verkregen data door Ambaum diepgaand bestudeerd. Hij kwam tot de conclusie dat er aan de motor zelf ook nog wat fijngeslepen kon worden. Voor de GTC Rally zijn dan ook een paar interessante verbeteringen doorgevoerd. “Ik weet nog niet wat het gaat brengen maar in Roosendaal hebben we in ieder geval wat aanpassingen aan de motor gedaan, plus dat we voor de kortere versnellingsbakverhouding hebben gekozen. En we gaan met een stuggere vering rijden. In principe moet de auto daarmee strakker sturen,“ voorspelt Vossen. “Het goed op punt krijgen van een dergelijke complexe machinerie is bepaald geen sinecure en je lost dat ook niet binnen een paar rally’s helemaal op. Maar het ontwikkelingsproces draait op volle toeren en in de GTC Rally moeten de resultaten daarvan al zichtbaar kunnen worden.”

GTC Rally

De GTC Rally start op zaterdag 8 juli om 18.00 uur in Roosendaal. Die eerste dag staan 8 klassementsproeven op het menu, waaronder driemaal de beruchte, 20 km lange proef De Hel, vlak bij Achtmaal. Om 0.59 uur wordt na totaal 100 km de etappe afgesloten. Zonmorgen is om 9.30 uur de herstart, met wederom 8 proeven over een lengte van 62 km. Om 15.21 uur wordt de finish verwacht.

Plaats reactie

Voeg reactie toe

Neem gerust contact met ons op indien u materiaal wilt overnemen

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com